گاز اتان

گاز اتان اولین بار در سال ۱۸۳۴ توسط مایکل فارادی زمانی که یک محلول پتاسیم استات را الکترولیز می کرد ، کشف شد ، نام اتان مشتق شده از “اتر” به معنای هوای بالا می باشد.
گاز اتان با فرمول مولکولی  C2H6 دومین عضو خانواده آلکان ها به شمار می آید که با اسامی دی متیل ، بی متیل ، اتیل هیدرید ، متیل متان نیز شناخته می شود.

گاز اتان

 
•  سیلندر ها از لحاظ ساختار دو دسته می باشند.
گاز استیلن با توجه به ساختار شیمیائی که دارد دارای بالاترین نقطه ی اشتعال در میان هیدروکربن هاست.
گاز متان در سال ۱۷۷۸ توسط فیزیکدان ایتالیایی آلساندرو ولتا کشف شد. این گاز در طبیعت از تجزیه و پوسیده شدن مواد آلی به ویژه فساد گیاهان در مرداب‌ها حاصل می‌شود، به همین جهت متان را « گاز مرداب‌ » نیز می‌نامند. گاز متان که ساده ترین هیدروکربن اشباع شده به شمار می رود ، در شرایط استاندارد دما و فشار ، بی بو و بی‌رنگ و نافذتر و سبک‌تر از هوا است .
گاز دی اکسید کربن ماده ای غیر قطبی است و در دمای پایین تر از -۷۸ درجه سانتیگراد متراکم شده و جسم سفید رنگ جامدی به نام یخ خشک ایجاد می کند.
۱٫ بدنه سیلندر ( تنه سیلندر و گلوئی )
شرکت فاران صنعت توانائی تامین مخلوط گازی P10 یا میکس P10  مورد نیاز مشتریان را در سیلندرهای یک لیتری تا ۵۰ لیتری و با فشار ۱۲۰ تا ۱۵۰ بار دارد.
با وجود کشف گاز استیلن توسط ادموند دیوی در اویل ۱۸۰۰ میلادی ولی تا اواخر این صده استفاده ی گسترده ای گاز استیلن بعمل نیامده بود.
رنگ آمیزی سیلندر های مخلوط های گازی  یا گاز کالیبراسیون شرکت فاران صنعت بر اساس استاندارد BOC می باشد که بر این اساس بدنه سیلندر ها طوسی روشن و گلوئی بر اساس ترکیبات موجود رنگ آمیزی می شود.
به دلیل یکپارجه بودن این سیلندرها بسته به گنجایش آبی، قابلیت تحمل فشار کاری تا ۲۰۰ بار و فشار تست تا ۳۰۰ بار را دارا می باشند.
گاز اتان در شرایط فشار و دمای استاندارد بصورت گازی بی رنگ ، بی بو ، غیر سمی و بسیار قابل اشتعال است.
به گونه ای که مشتریان گرامی در خصوص مخلوط های گازی LEL متان در ایر و LEL هیدروژن در ایر ( این مخلوط هادتکتورهای گازی بسیار پرکاربرد است ) بدلیل استفاده ی اپراتور از مخلوط های گازی فوق الذکر در سیلندرهای قابل حمل و کوچک ، تا دو سه سال پیش مجبور به خرید از کمپانی های خارجی ، پرداخت مبلغ بالا و تحمل زمان های طولانی جهت تحویل کالا بودند ولی تیم فنی شرکت فاران صنعت با ارائه مخلوط های گازی فوق الذکر و موارد مشابه در سیلندرهای قابل حمل و قابل شارژ با بالاترین کیفیت ممکن و قابل رقابت با برندهای خارجی موفق به جایگزینی مخلوط های گازی داخلی به جای مخلوط های گازی وارداتی گردیده است و استقبال مصرف کنندگان جهت تهیه مخلوط گازی مورد نیاز خود در قالب پکیج ارائه شده توسط تیم فنی شرکت فاران صنعت به جای خرید از کمپانی های خارجی خود گواه این مدعاست.
سیلندرها بر اساس گازی که در بر می گیرند دارای شیر راست گرد و یا شیر چپ گرد می باشند .
گاز سولفید هیدروژن به شکل گاز می باشد به همین دلیل حضور آن در هوا پس از آزاد شدن در محیط قطعی است
تیم فنی شرکت فاران صنعت گاز کالیبراسیون لیزر ( میکس لیزر ) درخواستی مشتریان را با استفاده از روش گراویمتری ( وزنی ) و به کمک گازهای خلوص بالا ( گاز دی اکسید کربن وارداتی  گرید ۴٫۸، گاز هلیوم وارداتی گرید ۵ و گاز نیتروژن وارداتی گرید ۵٫۵ ) تهیه می نماید.
کلمه اکسیژن از دو واژه یونانی  Oxus بمعنای اسید و Gennan به معنای تولید گرفته شده است ( البته اکسیژن اسم زیاد مناسبی برای گاز اکسیژن نیست چون خیلی از اسیدها اکسیژن ندارند ).
کلاهک نقش بسیار مهمی در حفاظت از شیر سیلندر و در نتیجه جلوگیری از خطرات احتمالی ایفا می کند و از الزامات مهم در  جهت جابجائی و حمل نقل سیلندرها، داشتن کلاهک می باشد بطوری که تیم کنترل کیفیت شرکت فاران صنعت در صورتی که سیلندری فاقد کلاهک باشد اجازه ی تخلیه و بارگیری را صادر نمی کند.
۵-    خشک کردن سیلندر یا کپسول گاز و انجام رنگ آمیزی : پس از اتمام آزمون هیدرواستاتیک ، سیلندرها در کوره ه ای تا یک دمای مشخص و کنترل شده گرم می شوند تا کاملا خشک و عاری از رطوبت شوند سپس شیر سیلندرها بسته شده و اگر بدنه ی سیلندری نیاز به زنگ زدایی داشته باشد در این مرحله انجام می شود و سپس سیلندر وارد مرحله ی شارژ شده و در پایان پس از تست فشار و نشتی وارد پروسه ی رنگ آمیزی می شود.
همچنین از گاز پنتان بعنوان حلال در صنعت استفاده می شود.
گاز هلیوم دارای وزن اتمی  ۴٫۰۰۲۶۰۲ gr/mol است.
گاز نیتروژن از گروه غیرفلزات بوده و دارای بار الکترون منفی ۳.۰ می‌باشد. گاز نیتروژن پنج الکترون در پوسته خود داشته و در نتیجه در اکثر ترکیبات سه‌ظرفیتی است.
یکی از مخلوط های گازی ، گاز کالیبراسیون LEL هیدروژن در Air که بعنوان نشت یاب در واحد های  انتقال گاز استفاده می شود از ترکیب ۲٫۵% متان در هوای خشک یا هوای فشرده Z- Air تشکیل شده است.